Makrotápanyagok I.: Szénhidrát

A szénhidrát egy makrótápanyag, melynek nagy szerepe van a szervezetben és az anyagcserében. Fő élettani szerepük az energiatermelés.

  •  1 gramm szénhidrát = 4,1 kcal (17,6 kJ)

A szervezetünkben fontos szerepet játszik. Hiányában csökken az energiaszint, fáradtság lép fel és éhségroham tör ránk. Ha huzamosabb ideig vonjuk meg magunktól a szénhidrátokat rossz közérzet, idegesség, türelmetlenség üti fel a fejét. Ráadásul, ha nem viszünk be elég szénhidrátot az a szöveti fehérjék lebontásához vezet. Minél intenzívebben sportolunk, annál több szénhidrátra van szükségünk, hogy izmainkat meg tudjuk tartani. Tehát az egyik legnagyobb butaság, ha megvonod magadtól a jó szénhidrátokat. Fontos kiemelni, hogy a jó szénhidrátokat, hiszen nem mindegy, hogy mivel látjuk el a szervezetünket. 

Az emészthető szénhidrátokat a szervezet egyszerű cukrokká alakítja, felszívódnak a vékonybélben, majd a vérbe jutnak, onnan pedig a májba.  A fel nem használt glükózt glikogén formájában tárolja bizonyos mennyiségig. Amit már nem tud elraktározni, azt zsírrá alakítja. A glikogén raktárakat 1,5 vagy több órás intenzív mozgással lehet csak kiüríteni. Nem feltétlenül van szükség a glikogén raktárak feltöltésére. (pl. Plusz súllyal rendelkezők, akik fogyni szeretnének.)

A szénhidrátokon belül megkülönböztetünk egyszerű és összetett szénhidrátokat.


Egyszerű szénhidrátok (Rossz szénhidrátok)

Egyszerű kémiai felépítésük miatt nagyon gyorsan emészthetőek. Ezek a szervezet számára hasznos tápanyagot nem tartalmaznak. Glikémiás indexük magas, tehát nagyon gyorsan megdobja a vércukor szintet. Első sorban ipari feldolgozás során kerülnek az ételeinkbe. Emésztéskor gyorsan glükózzá, azaz vércukorrá bomlanak le. Csak rövid ideig képesek energiát biztosítani, nem okoz teltségérzetet.  Sokan töltik fel glikogénraktáraikat egyszerű szénhidráttal, de ez még sportoló embereknél is rossz választás, hiszen beindítják a máj zsírsav termelését. Ez májbetegségekhez vezethet. 

A cukor, a fehér liszt és a fehér rizs a legelterjedtebb egyszerű szénhidrátok közé tartoznak. Feldolgozásuk során eltűnnek a rostok, a növényi olajok és a mikrotápanyagok belőlük. Elveszítik táplálkozási értékük legfontosabb elemeit. Ilyen még a többi finomított és feldolgozott élelmiszer is.


Összetett szénhidrátok (Jó szénhidrátok)

Összetettebb kémiai felépítésük miatt emésztésük sokkal több időt vesz igénybe. Lassabban bomlanak le a bélből felszívódó egyszerű cukrokra, és ezáltal sokkal hosszabb ideig nyújtanak energiát számunkra. Közéjük tatoznak a rostok, a keményítő, a zöldségek, a teljes kiőrlésű termékek, a hüvelyesek, borsó-és babfélék, magvak, és a dió-és mogyorófélék.  . Hosszú időre teltségérzetet biztosít, így nem kell félnünk a falási rohamoktól. A gyümölcsöktől sem kell félnünk, bár javarészt egyszerű szénhidrátokból állnak, de mivel természetes cukrokat tartalmaznak és sok vitamint, ásványi anyagokat, ezért nem mellőzhetjük az egészséges táplálkozásból. Személy szerint a gyümölcsöket a délelőtti órákra időzítem be. 


Átverés? Avagy a csökkentett szénhidráttartalom.

Sokan megörülnek, ha ilyet látnak, de a történet mégsem ilyen egyszerű. A szénhidrát szénhidrát marad, akkor is ha kevesebb van belőle. A rossz szénhidrát ugyan olyan rossz ettől függetlenül. Óvatosan bánjunk a "fittness-wellness" feliratú termékekkel, alaposan olvassuk el az összetevőit. A most nagyon felkapott fitt rudik se olyan fittek, mint azt az ember gondolná. Ne hagyjuk magunkat becsapni, vásároljunk tudatosan.  



You May Also Like

0 megjegyzés