Életmódváltás~ Nem az étrenddel kezdődik! ~I. Tervezz!


Mindenkinél eljön egyszer ez a pont, főleg így új év kezdetén. Ilyenkor mindenki szeretne változtatni, fogadásokat teszünk. Annyira irónikus, hiszen megfogadunk valamit... Az a valami , ami miatt fogadást teszünk valószínüleg rossz az életünkben, hiszen megszeretnénk változtatni, de hamar beleununk és inkább folytatjuk tovább a számunkra rossz dolgokat, ahelyett, hogy maradnánk azon az úton, amit meg szerettünk volna valósítani. Első dolog amire figyeljünk oda: Ne fogadásokat tegyünk, hanem célokat tűzzünk ki!

"ÉLETMÓDOT SZERETNÉK VÁLTOZTATNI!"

Ez manapság nagyon népszerű elhatározás. Teljes mértékben egyetértek azokkal akik beleuntak a napok, hetek, évek mókuskerekeibe. Az emberek nagy része fél az újtól, a változástól, vagy ha nem is fél akkor csak tanácstalan, hogy hogy is kezdje el. De az életmódváltozást a környezeted is nagyon befolyásolja. A lelki állapotod, anyagi helyzeted, emberek, akiktől támogatást vársz és egyéb dolgok. Az emberek nem véletlen NEM tudják önmagukat megvalósítani. Itt egy példa:

"Le szeretnék adni x kilót és egészségesebben szeretnék élni!" - Mi erre a teendő? Gyorsan keresünk egy diétát az interneten, elmegyünk 1x-2x edzőterembe (ami már így is nehéz volt , mert rendszertelen az egész amit kitaláltunk), majd nincs változás és megunjuk, feladjuk.

Én tartom magamat ahhoz, hogy tervezés és rendszerezés nélkül nincsenek eredmények. Legalábbis hosszútávon. Már van egy kialakult életritmusunk, egyről a kettőre nem akarhatjuk, hogy ezt az egészet megváltoztassuk. 1-2 hétig talán menni fog, de utána fel fognak halmozódni a dolgok körülöttünk és belefulladunk, ezek után már nem is fog jó ötletnek tűnni ez az egész életmódváltásdi. 

Mi is az az életmódváltás?

Nem csak az életed 1-1 bizonyos pontjának való megváltoztatását jelenti, hanem teljes életstílus váltást jelent. Mindenkit motivál erre valami. Legyen az egy betegség, túlsúly vagy lelki betegség. Ha belekezdesz ebbe valamire kezdetben azt mondtad, hogy: "Ebből elég!Figyeld a testedet, ő mindig megfogja neked mondani, hogy jól csinálod e a dolgokat. Letört, boldogtalan vagy, pedig erre nincs is okod? Fáradékony vagy és rossz a közérzeted? Sokat vagy beteg és egyéb egészségügyi gondokkal küzdesz? Ezek mind kis jelek arra, hogy változtass, de már sokat teszel azzal, hogy belátod és mérlegeled, hogy te mérgezed saját magadat.

Egy szó mint száz a szokásaink rabjai vagyunk. Amint már említettem fel kell építenünk a változtatásokat. Lépésről lépésre kell haladnunk. Sajnos ha túl sokat várunk magunktól hirtelen, az a visszájára is fordulhat, hiszen belekezdünk egy egészségtelen önmarcangolásba. Sokan ott adják fel, hogy belegondolnak abba, hogy min kell változtatniuk, rájönnek, hogy ez egyszerre nem megy és hátat fordítanak, hogy jó akkor inkább nem csinálok semmit. Bele sem gondolnak abba, hogy a kis lépések a legnagyobb lépések. 

Úgy gondolom részletesen felvezettem az életmódváltással kapcsolatos problémákat és elveket, szóval most már csak a tematikusan felépített rendszeremet szeretném bemutatni nektek.:)

I. Elhatározás és tervezés

Csak kis lépésekben haladunk, tehát először csak egy pontot adok meg, ami az alapja lesz az egésznek. Erre fogunk tudni építeni.

Manapság már nagyon jópofa naptárak vannak tele inspiráló dolgokkal és sok hellyel ahhoz, hogy jegyzetelj, de ha egy külön füzetet veszel ehhez, az is ugyan úgy megteszi. Szóval miért is van erre szükség? Igen, ki fogsz magadból írni mindent, mindent, ami bánt és mindent, amit el szeretnél érni. Lehet más nem híve ennek a "mindent le kell írni" dolognak, de a legigazabb mondás a "Szó(gondolat) elszáll, az írás megmarad."

Szánj erre a saját érdekedben minimum egy órát, sőt, ha van több időd, egy egész napot is a gondolkozásnak szentelhetsz. Pihenj és add át magadat a gondolataidnak. Légy magadhoz őszinte, de ne bántsd magadat azért, mert valami nem úgy alakult, ahogyan azt te szeretted volna. 

Tehát az első kérdés: Miért szeretnék életmódot változtatni? 
Írj ki magadból mindent, de szép kerek egész mondatokkal. Mi bánt? Mi az amire azt mondat, hogy "Ebből elég!"?  Miért nem vagy elégedett a mosatni életviteleddel? Mióta tudod, hogy változtatnod kell? Jelezte ezt valahogyan  a tested? Ezt bármikor visszafogod tudni olvasni és látni fogod majd a fejlődésedet. Ha már egy dolgot is sikerül megváltoztatnod biztos nagy lendületet fog adni a következő eléréséhez.

Második pont pedig: A célok kitűzése.
Ide pontokban egymás alá sorold fel, hogy miket szeretnél elérni. Ide szintén mindig visszatérhetsz, esetleg ha már ott tartasz, hogy mindent elértél, amit szerettél volna folyamatosan bővítheted listádat új célokkal. Így mindig tudod magadat valamivel motiválni. 

A tervezés ne csak ennyiből álljon. Összeállíthatsz heti vagy napi terveket is. Ehhez viszont tényleg jó egy olyan naptár, amiben sok hely van a jegyzeteléshez. Ne írj bele túl nagy dolgokat, amiket biztosan nem tudsz abban a pillanatban megtenni. Olyan dolgok legyenek benne, amik apró dolgok, de mégis közelebb visznek a célodhoz. A heti vagy havi tervezés lehet egy monumentálisabb elhatározás, de itt se vállaljuk túl soha magunkat, ne essünk bele abba a hibába, hogy bármikor is bűntudatod érezzünk és kudarcként éljünk meg egy-egy akkor még nem kivitelezhető tervet.

A tervezést használd arra, hogy rá tudj hangolódni a változásokra. Adj magadnak pár hetet, hogy ezek a kis dolgok beépüljenek az életedbe és elengedhetetlen rutinná váljanak. Nem sietünk sehova, hiszen egy új életstílust szeretnénk kialakítani, ahhoz viszont időre lesz szükségünk.


Tehát a kitartás mellett a tervezés is a változás alappillére. Ha nehézségekbe ütköznénk és eltérnénk az újonnan kialakított szokásainktól, akkor se csüggedjünk!  Emberek vagyunk, nem robotok. Ha elhivatottak vagyunk és mégis valami kizökkentett minket a napi rutinunkból, akkor valami nincs rendben. Ide, az első lépéshez mindig vissza tudsz kanyarodni és újra tehetsz egy lelki vizsgálatot. Ez lehet egy konfliktus, egy betegség,  levertség, túlhajszoltság vagy esetleg egy csalódás. Ha nem is tudod ezeket rögtön megoldani, akkor sem keresztezheti az életviteledet. Nyilván egy rossz nap után semmihez sincs kedve az embernek, de gondolj bele, hogy mennyi energiát fektettél bele ebbe az egészbe. Minél hamarabb próbálj visszazökkenni a nyugodt, saját magad által kialakított életmódodba és később majd meg fogod magadnak köszönni, hogy nem hagytad magadat cserben.

Nyilván senkinek nem tartozol elszámolással, ne is annak fogd fel, hogy minden mulasztásnak következménye van, ez nem egy időre elkészítendő feladat. Senki nem áll felettünk és csapkod minket ostorral, hogy gyerünk, csináld már. TE tervezted el, TE akarsz változtatni, TE akarsz jobb lenni , SAJÁT magadért és egészségedért teszed. 


Miután ezt megtetted csak azután lépj tovább az életmódváltás II. pontjára. 




Életmódváltás II.~Tegyél rendet a lelkedben!  (hamarosan)



You May Also Like

0 megjegyzés